Powered By Blogger

marți, 24 aprilie 2018

Rodica Elena - Arad 23 aprilie - Prima locomotiva românească este expusă în faţa gării Arad


Rodica Elena - Locomotiva cu abur 131001, din faţa gării Arad



Locomotiva cu abur 131001 in fata gării din Arad
Prima locomotivă cu abur construită pe actualul teritoriu al României a fost realizată în anul 1872 la Reşiţa, după proiectul lui John Haswell. Dar prima locomotivă proiectată şi executată integral în România a fost fabricată tot la Reşiţa, în anul 1939. Din seria de 67 de exemplare, mai există doar cinci. Prototipul locomotivei Tender seria 131.001 se află acum la Arad. Era economică. Lua şase tone de cărbune şi două de apă şi putea rula cu 65 de kilometri pe oră şi cu faţa, şi cu spatele, mi-a spus fostul mecanic de locomotiva Damian Liviu, din Războieni, care a fost căsătorit cu sora mea din anul 1971 şi a lucrat la calea ferată de la 16 ani la Depoul CFR Clujşi la Războieni până s-a pensionat. 
Locomotiva Diesel a înlocuit-o treptat pe cea cu abur, ulterior concurând cu locomotiva cu turbină cu gaze, pentru ca spre sfârșitul secolului al XX-lea să fie depășită ca performanțe de cea electrică.
Mecanicul Damian Liviu a lucrat şi pe locomotive cu abur, şi pe locomotive electrice (numite LE), diesel-electrice (LDE), diesel-hidraulice (LDH) și diesel-mecanice (LDM/LDMM.
Nu a avut parte prea mulţi ani de pensie, Dumnezeu să-l odihnească în pace.

10 comentarii:

  1. Frumos, foarte frumoase poze.Multumesc frumos,pentru tot ceea ce ne daruiti din sufletul dumneavoastra frumos!Felicitariiii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, am avut cai ferate, aaeriene, navale, dar acum...nezbatem cat putem. Cu pretuire pentru tot ce ne daruiti!

    RăspundețiȘtergere
  3. Frumos, o atractie pentru turisti, pentru copii, pentru noi toti.

    RăspundețiȘtergere